uit-boeten 9

Thiéry's interesse voor kunst

komt ook tot uiting in het Leo XIII-Seminarie.



Het nieuwe gebouw langs de Vesaliusstraat

bleek al snel te klein om alle seminaristen behoorlijk te huisvesten.

Er wordt op hem een beroep gedaan om bijkomende gebouwen op te trekken.

Dit keer voorziet hij niet alleen in financiële middelen

maar eist ook inspraak in de vormgeving van de gebouwen.





Tussen 1900-1910 wordt het seminarie in drie fasen uitgebreid.

Allereerst ontwerpt hij het Heilig-Harthuis 

in een stijl die vergeleken wordt met die van A. Gaudí 

(gebruik keramiek, verschillende materialen, symboliek...)

en die zelfs Art Nouveau elementen (glasramen...) bevat.

Dit alles i.s.m. Joseph François Piscador.



Later bouwt hij het Sint-Annahuis.

Met een neogotisch bovengedeelte

en een Art Nouveau onderbouw met veel glas.

Dit was één van de eerste glasgevels in België.

Het bevindt zich aan de Tiensestraat nr.112

en is nu de ingang van het seminarie.



Nog later bouwt hij het Sint-Jozefhuis

dat de ruimte tussen de twee vorige gebouwen opvult.


Deze drie gebouwen zijn met elkaar verbonden

door een ingewikkeld net van gangen, trappen en overlopen.


Zelfs de platte daken van deze drie gebouwen staan met elkaar in verbinding

door middel van bruggetjes en trappen.



Op het dak

dat werd ontworpen als daktuin, serre incluis...

staan talloze beelden van heiligen

en zijn verwijzingen terug te vinden naar Leo XIII.

Omdat het seminarie geen tuin had, liet de daktuin de bewoners toe

een frisse neus te halen en even te verpozen.




-H.Johannes Evangelist
(patroon drukkers)-

Tenslotte bouwt hij op de hoek

van de Vesaliusstraat en de Tiensestraat

een statig huis waarin de drukkerij van het HIW werd ondergebracht.

Bekend als het Huis Warny, naar de drukkersfamilie die er werkte.

Nu heeft de universitaire parochie daar haar intrek genomen.


[bron]

[boetetocht]

Reacties

Populaire posts van deze blog

macron maçon 1

gorzkie żale 5