uit-boeten 9
Thiéry's interesse voor kunst
komt ook tot uiting in het Leo XIII-Seminarie.
Het nieuwe gebouw langs de Vesaliusstraat
bleek al snel te klein om alle seminaristen behoorlijk te huisvesten.
Er wordt op hem een beroep gedaan om bijkomende gebouwen op te trekken.
Dit keer voorziet hij niet alleen in financiële middelen
maar eist ook inspraak in de vormgeving van de gebouwen.
Tussen 1900-1910 wordt het seminarie in drie fasen uitgebreid.
Allereerst ontwerpt hij het Heilig-Harthuis
in een stijl die vergeleken wordt met die van A. Gaudí
(gebruik keramiek, verschillende materialen, symboliek...)
en die zelfs Art Nouveau elementen (glasramen...) bevat.
Dit alles i.s.m. Joseph François Piscador.
Later bouwt hij het Sint-Annahuis.
Met een neogotisch bovengedeelte
en een Art Nouveau onderbouw met veel glas.
Dit was één van de eerste glasgevels in België.
Het bevindt zich aan de Tiensestraat nr.112
en is nu de ingang van het seminarie.
Nog later bouwt hij het Sint-Jozefhuis
dat de ruimte tussen de twee vorige gebouwen opvult.
Deze drie gebouwen zijn met elkaar verbonden
door een ingewikkeld net van gangen, trappen en overlopen.
Zelfs de platte daken van deze drie gebouwen staan met elkaar in verbinding
door middel van bruggetjes en trappen.
Op het dak
dat werd ontworpen als daktuin, serre incluis...
staan talloze beelden van heiligen
en zijn verwijzingen terug te vinden naar Leo XIII.
Omdat het seminarie geen tuin had, liet de daktuin de bewoners toe
een frisse neus te halen en even te verpozen.
Tenslotte bouwt hij op de hoek
van de Vesaliusstraat en de Tiensestraat
een statig huis waarin de drukkerij van het HIW werd ondergebracht.
Bekend als het Huis Warny, naar de drukkersfamilie die er werkte.
Nu heeft de universitaire parochie daar haar intrek genomen.
[bron]
Reacties
Een reactie posten