macron maçon 4
DE TWEEDE UITDAGING
ONTIJDIG BLIJVEN, RATIONEEL VERBINDEN
'De tweede uitdaging
is dat de vrijmetselarij zich moet verankeren
in een tijdperk dat er weinig gelijkenis mee vertoont.
Niets is meer vreemd aan de hedendaagse smaak
dan de zoektocht naar kennis van zichzelf en van anderen
naar de emancipatie en vrijheid, de sereniteit en eendracht
die zegevieren in de tempel.
De tijdgeest haat deze opgeschorte tijd van spreken en gedrag.
Onze tijd is een tijd van wraakzucht, van identitarisme
van fanatisme, van samenzwering.
Beschouw mijn aanwezigheid vandaag onder jullie en deze woorden
als een uitnodiging om ontijdig te blijven.
Geef niet toe, want we hebben het nodig
aan deze mode van deze tijd.
Ik denk dat vandaag, nog meer dan gisteren
de maieutiek, die als enige de rede laat zegevieren over emoties
de opgeschorte tijd, die als enige een samenleving in staat stelt te ontsnappen
aan de eenzaamheid en het lawaai van woorden
waarin we vandaag de dag zijn ondergedompeld...
die rol is nuttiger dan ooit.
Dat is uiteraard ook wat de school van de Republiek onderwijst
en wat onze universiteiten doorgeven en moeten blijven doorgeven
wat we breder willen inprenten...
maar júllie spelen deze rol existentieel en diepgaand.
Want onze gevechten komen weer aan de oppervlakte.
En ook vandaag duikt weer het antisemitisme op, in woorden, op muren.
Het toont zichzelf zonder angst en zonder schaamte.
En wat dat betreft wil ik hier definitief zijn:
de Republiek sluit geen compromissen
en zal geen compromissen sluiten.
En we zullen genadeloos zijn
tegen de dragers van haat.
Maar achter deze antisemitische haat
moeten we ook kijken wat er schuilgaat.
De haat tegen de Joden, de haat tegen de Vrijmetselaars
ze komen voort uit dezelfde impuls.
Dit zijn twee preludes, twee voorwendsels
voor haat tegen de Republiek.
En ik zal het herhalen zonder ophouden:
daar waar het antisemitisme voet aan de grond wil krijgen
gedijen álle andere vormen van racisme en op identiteit gebaseerde haat, heel snel.
En laten we oppassen voor alle verwarring, in een tijd
waarin sommigen er de voorkeur aan geven dubbelzinnig te blijven
over de kwestie van antisemitisme, ter wille van het vleien van nieuwe communitarismen
en anderen beweren onze landgenoten van het joodse geloof te steunen
door afwijzing van moslims te verwarren met steun aan de Joden
en hen te weigeren hun standpunten uit het verleden helder te veroordelen
en al het definitieve kwaad van gisteren.
Er is geen echte strijd tegen antisemitisme
zonder een echt universalisme
dat in élke burger een wezen ziet met rechten en plichten
geheel en al toebehorend aan de Republiek en aan de Natie.
En wij weten, jullie weten
dat vrijmetselaars, zoals anderen
voor de hand liggende doelwitten zullen zijn.
In dit tijdperk dat ten prooi valt aan onredelijkheid
neemt uw woord van rede een essentiële plaats in.
Terwijl separatisme en fanatisme de natie proberen te kraken
met als doel chaos, soms in weerwil van hun vroegere verplichtingen hier
moeten wij opnieuw kunnen rekenen op soldaten van het ideaal
die snel bij elkaar brengen wat verstrooid is.
Moeten we het gezag, de beleefdheid en de harmonie herstellen.
En dit is geen strijd die de Republiek alleen kan voeren.
Deze strijd voor eenheid moet elke dag heroverd en hervat worden
door de demonstratie in woorden en in daden
door dit vermogen om de draad van het woord opnieuw te verbinden
om uit de meningsverschillen te raken, uit het huisarrest
waarin een tijdperk alleen onderhevig aan emoties en eenzaamheid
onvermijdelijk elkaar zal insluiten.'
[8/11/23]
Reacties
Een reactie posten